I arbejdet med Dobbeltgænger har naturen været min store medskaber.
Formen udspringer af gentagelser, som vi kender fra naturen - et siv, der spejler sig i vandet og skygger, der falder i lag. I min kunst forsøger jeg altid om jeg kan indfange noget af den skønhed, som naturen så rigt øser af, men som er så svær at gengive. Mit arbejde er forevigt en bleg efterligning af den virkelige skønhed, mit arbejde kan kun blive en imiterende dobbeltgænger.
Farverne i værket er hentet fra naturens egen palette. Den lyse rå uld minder om forårets første sprøde lys, oens de dybere jordtoner kalder på muld, bark og efterår.
Overgangene og nuancerne er skabt i langsomme bevægelser. Jeg arbejder altid i en langsom dans, hvor materialerne får lov til at bestemme retningen. Jeg følger, lytter og tilpasser - og giver slip, så værket kan tage form på sine egne præmisser.
Dobbeltgænger er derfor både mit værk og naturens. En forhandling mellem os, mellem kontrol og overgivelse, og det færdige udtryk er båret af beslutninger, jeg ikke selv har bestemt.